Gegroet
Beste Lezer!

Of, om het in onze termen te zeggen: TALOLO, de eerste letters van T-he AL-chemy O-f LO-ve.
Het komt van ons boek 'De Alchemie van de Liefde', een waar gebeurd liefdesverhaal.
Lees hoe we samen naar een Wereld van 'Vrede, Harmonie en Liefde' kunnen gaan!

Meer weten? Zie www.thealchemyoflove.org

maandag 8 april 2013

Dr Lozanov en de Superstudiemethode


Superleren, een methode om in korte tijd een grote hoeveelheid moeiteloos te leren.
Wie heeft er geen hekel aan: een nieuwe taal leren en eindeloos woordjes stampen. Het duurt zo lang voordat je een pagina geleerd hebt, daarna heb je barstende hoofdpijn en hoe goed je ook je best doet, de dag erna ben je alweer de helft vergeten... Waarom kan het niet sneller, waarom moet leren zo'n strijd zijn? Het zou toch anders moeten kunnen. En dat kan blijkbaar ook: je moet anders leren, leer superleren! Superleren is een leermethode die in het begin van de jaren 60 in Bulgarije ontwikkeld werd door Dr. Lozanov. Met deze manier van leren kun je met gemak 1000 nieuwe woorden in een dag leren die je vervolgens voor het grootste gedeelte ook nog kunt herinneren. Bovendien kost het geen moeite en voel je je na het leren in plaats van uitgeput, geestelijk en lichamelijk eerder relaxed. Dat klinkt toch te mooi om waard te zijn, niet? Toch heeft onderzoek van onder andere UNESCO aangetoond dat het effectief is.

Bij superleren gaat het erom dat lichaam en geest in harmonie met elkaar samenwerken. De twee belangrijkste elementen zijn het verkeren in een relaxte toestand en het volgen van een constant ritme.

Een relaxte toestand
Dr. Lozanov ontdekte dat op het moment dat mensen goede mentale prestaties leverden, hun lichaam ontspannen was en dat de hersengolven een rustig alfaritme lieten zien. Ze forceerden hun hersenen niet om te functioneren. In plaats daarvan leek het vanzelf te gaan, zonder fysieke of mentale inspanning.


Ritme
Alleen een relaxte toestand is niet genoeg. Dan zouden immers alle leerlingen die onderuitgezakt achter in de klas zitten geweldige resultaten moeten halen. Ontspannenheid zorgt voor verminderde concentratie voor de te leren stof en zonder concentratie kun je dingen niet leren en onthouden. Ontspannen zijn en goed leervermogen lijken elkaar dus eerder uit te sluiten. Dr. Lozanov deed echter een belangrijke ontdekking. Hij vond dat mensen bij een bepaald soort muziek ontspannen werden, maar dat hun brein tegelijkertijd alert bleef en dat ze in staat waren om zich te kunnen concentreren. Bovendien hoefden ze zich bij het luisteren naar de muziek niet te focussen op ontspannen worden waardoor er ruimte overbleef voor ander materiaal, bijvoorbeeld te leren woordjes. Dr. Lozanov gebruikte klassieke muziek met een langzaam ritme (60 tellen per minuut). Bij het horen van dit ritme blijkt dat lichaamsritmes, zoals hartslag en hersengolven, synchroon gaan lopen met de muziek. Wanneer het te leren materiaal in een vast ritme van ‘om de 8 tellen iets nieuws' gepresenteerd wordt, lijkt het het beste opgeslagen te worden in de hersenen. Een snellere presentatie werkt averechts. Misschien dat dit komt doordat hersencellen een pauze nodig hebben om in staat te zijn het volgende stukje informatie op te slaan.

Dr. Lozanov vond verder nog dat een monotone presentatie van de te leren stof bij veel mensen ervoor zorgt dat de aandacht na een tijdje vermindert. Hij loste dit probleem op door het materiaal met een afwisseling van drie verschillende intonaties aan te bieden: met normale stem, fluisterend en op een hardere commanderende toon.

Later vonden onderzoekers dat een rustige, ritmische ademhaling die synchroon loopt met ritmisch voorgelezen stof alleen al kan zorgen voor een verbeterd leervermogen van bijna 80%. Ritmisch ademhalen maakt de geest scherper en alerter. Toch is het gebruik van de juiste muziek bij superleren heel belangrijk, omdat het de stress van intensieve geestelijke inspanning wegneemt en helpt de aandacht naar binnen te brengen.

Het blijkt dus dat mensen met de juiste muziek relaxed, maar toch alert zijn. Dit kan leiden tot verbazingwekkende geestelijke prestaties, omdat lichamen geest in harmonie zijn en de energie in het lichaam efficiënter gebruikt wordt. Bovendien geeft de ontspannen alertheid een goed gevoel dat kan zorgen voor minder lichamelijke problemen, zoals hoofdpijn en vermoeidheid, tijdens het leren. Bevrijd van spanning en zorgen wordt leren met superleren iets prettigs in plaats van een probleem waar je tegenop ziet.

Wat te doen voor superleren
Om te kunnen superleren is het van belang om te kunnen ontspannen. Veel mensen hebben hier moeite mee en daarom wordt aangeraden om voordat begonnen wordt met superleren sessies eerst een week een aantal andere oefeningen te doen:

1) relaxatie met positieve affirmaties. Probeer door middel van ofwel progressieve relaxatie waarbij om de beurt verschillende lichaamsdelen aangespannen en ontspannen worden, ofwel geestelijke verbeelding ontspannen te worden. Afgesloten wordt met een aantal positieve affirmaties zoals ‘ik kan dit leren'.

2) visualisaties. Het doel hiervan is te leren visualiseren en de geest tegelijkertijd te kalmeren. Rustige en vredige plekken in de natuur zijn hiervoor het meest geschikt.

3) herinnering van een plezierig leermoment. Ga hiervoor in gedachten terug in het verleden naar een moment dat je je goed voelde over een bepaalde leerprestatie. Dit kan van alles zijn van slagen voor een examen tot leren fietsen. Probeer je zo precies mogelijk voor te stellen hoe alles was en hoe je je voelde. Het doel ervan is een link te creëren tussen het bewuste en onbewuste en dit werkt het beste met behulp van emotie.

4) ritmisch ademhalen. Het doel hiervan is om met behulp van een gecontroleerde ritmische ademhaling lichaamsritmes te vertragen.


Superleren sessies
Wanneer je in staat bent om je te ontspannen en ritmisch te ademen, is er nog een ding wat je moet kunnen voordat je met superleren kunt beginnen en dat is het synchroon laten lopen van je ademhaling met de te leren stof. Tijdens de eerste 4 secondes waarin de stof opgelezen wordt, moet je je adem inhouden. Tijdens de volgende 4 secondes moet je uitademen en weer inademen om klaar te zijn wanneer het volgende stukje stof voorgelezen wordt.

Sessies van superleren bestaan uit twee delen: een deel waarin je meeleest met de stof die door iemand anders (of via een bandopname) rustig en ritmisch voorgelezen wordt zonder muziek erbij en een deel waarin je met je ogen dicht luistert naar dezelfde opgelezen stof, nu met muziek erbij. Voor de muziek moet je zoeken naar Barokke muziek met een ritme van 60 tellen per minuut (meestal Adagio, Larghetto of Largo delen van een concert).

Voor het begin van deel 1 is het belangrijk dat je in de juiste toestand komt door voor ongeveer 5 minuten een relaxatieoefening te doen, je leervermogen te bevestigen met behulp van affirmaties, je je even voor te stellen in die geweldige plek in de natuur, je te herinneren hoe goed een succesvol leermoment voelt en een paar keer diep adem te halen. Hierna kan deel 1 beginnen. Er zijn slechts twee dingen die je hierbij hoeft te doen: lees stil mee met de ritmisch voorgelezen stof en adem in het 8 tellen ritme, waarbij je je adem inhoudt in de eerste 4 tellen en uit- en inademt in de laatste 4 tellen. Voor het oplezen van 80-100 stukjes nieuwe informatie heb je ongeveer 15 minuten nodig. In het begin is het beter als een sessie zo'n 40-50 stukjes nieuwe informatie bevat.

Deel 2 begint direct na deel 1. De stof wordt voor de tweede keer voorgelezen, maar nu leg je het boek of schrift met de stof weg, dim het licht, leun achterover, sluit je ogen en luister met de juiste muziek erbij naar hetgeen gezegd wordt. Probeer net als in deel 1 weer ritmisch mee te ademen. Als je vertrouwd bent met de techniek kun je de stof ook visualiseren om het nog beter in je geheugen te prenten, maar forceer dit niet.

Na deel 2 kun je jezelf testen of je de voorgelezen stof inderdaad onthouden hebt. Het is goed om de stof op z'n minst een keertje in de daarop volgende dagen te gebruiken.

Superleren is bij uitstek geschikt voor het leren van vreemde talen, maar ook andere dingen zoals de basis van anatomie, geschiedenis of biologie kunnen op deze manier geleerd worden. Doordat een belangrijk deel gebaseerd is op gehoor, is de methode zoals hier beschreven niet geschikt voor mensen met gehoorproblemen.


Tot slot
Superleren heeft een sneeuwbaleffect. Het zal na een paar keer oefenen steeds beter gaan. Geef dus niet gelijk na de eerste keer op als je niet alles onthouden hebt. Het is een vaardigheid die je jezelf eigen moet maken door het een aantal keer te doen. Je zult merken dat je in staat bent om bijvoorbeeld steeds meer woorden in een dag tijd te leren zonder dat dit veel moeite kost, zonder dat je hoeft te blokken. Verder is het zo dat hoe meer van de onderdelen die superleren effectief maken je in staat bent te gebruiken, hoe meer profijt je van de methode zult hebben. Daarnaast is superleren omdat het gebruik maakt van ontspanning al nuttig op zichzelf. De relaxte toestand zorgt er immers voor dat stress en spanning verdwijnen. Wanneer je in staat bent om goed ‘te superleren', kan deze methode heel nuttig zijn. In twee weken kun je een nieuwe taal leren en er zijn zelfs mensen die nadat ze het voor een jaar gedaan hadden een semifotografisch geheugen ontwikkeld hadden. Het proberen waard dus!



Graag verwijzen wij ook naar ons boek 'De Alchemie van de Liefde' zie www.thealchemyoflove.org en www.lifefocus.be,

Het team van 'De Alchemie van de Liefde'.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten